Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zo kan het ook: bewuste keuze voor kleinere groepen bij Kids and Carrots

Met een stel peuters even lekker naar het strand, het kinderboekenmuseum, Madurodam of de kinderboerderij? Bij de Haagse kinderopvangorganisatie Kids and Carrots zijn dit wekelijkse uitstapjes. Het gemak waarmee dit kan, ligt voor een deel aan de bijzonder gelegen vestigingen, maar vooral aan één opvallende keuze: Kids and Carrots houdt de groepen bewust kleiner dan maximaal toegestaan. Voor de serie Zo kan het ook vragen we hoe ze dat doen.

kids_and_carrots_kleinere_groepen
De peuters van Kids and Carrots gaan wekelijks naar het strand. Foto © Sabine van Nistelrooij Photography

De kleine groepen zijn een belangrijk deel van de visie die Kids and Carrots wil uitdragen, vertelt Myrthe Pronk, die er manager Pedagogiek en Kwaliteit is. ‘Wettelijk is bepaald dat wij zestien kinderen vanaf twee jaar mogen opvangen, maar wij kiezen er heel bewust voor om het aantal kinderen per groep lager te houden. Daarom zijn er bij ons nooit meer dan twaalf kinderen binnen een groep. De kinderen krijgen zo dus letterlijk en figuurlijk meer ruimte om te groeien en zich te ontwikkelen, vertelt Myrthe met volle overtuiging: ‘Die groepsgrootte is één van de redenen waarom ouders voor ons kiezen. En nee, qua uurprijs hebben we zeker niet de hoogste tarieven.’ Hoe de organisatie dit compenseert? ‘We zien en merken dat we het juiste doen, dat dit de juiste keuze is.’

Huiselijke sfeer

Myrthe: ‘In die keuze geloven we ook echt: het komt uiteindelijk allemaal neer op de individuele aandacht die je aan een kind kan besteden. ‘Dat is niet alleen voor ouders reden om voor ons te willen kiezen, maar ook voor medewerkers een reden om hier te willen werken. Hier komen ze toe aan het geven van individuele aandacht, in plaats van de hele dag rondrennen en alleen toekomen aan basistaken. Door de kleine groepen is de sfeer bij ons huiselijk: we kunnen alle aandacht besteden aan positief opvoeden, een essentieel onderdeel van ons pedagogisch beleid. Daar komt bij dat uitstapjes makkelijker zijn met een kleine groep.’

Drie soorten groente

Voor de 3-plussers – soms iets eerder, soms iets later – is er een zogenaamde peuterplusgroep. Vakdocenten muziek, yoga en beeldende kunst komen wekelijks langs, ook bij de baby- en dreumesgroepen. En alsof het allemaal nog niet genoeg is, stomen ze bij Kids and Carrots – what’s in a name – hun eigen biologische maaltijden op de groep. Iedere maaltijd bevat minimaal drie soorten groente. Myrthe: ‘Alles wat we de kinderen aanbieden, is door ons zelf gemaakt. Behalve de crackers en smeersels, want die komen van de biologische supermarkt. Omdat we groene kinderopvang en duurzaamheid zo belangrijk vinden, gaan we regelmatig met de kinderen flessen wegbrengen om te recyclen. Een andere keer kweken we kiemgroentes, maken we kruidenthee of gebruiken we kruidenplantjes op de groep. Zo nemen we kinderen al jong mee in duurzaamheid.’

Positief opvoeden op ooghoogte

Het pedagogisch beleid is bij Kids and Carrots een ‘eigen mix’ van principes van pedagogen zoals Emmi Pikkler, Thomas Gordon en van de Reggio Emilia pedagogiek. Om medewerkers scherp en fris te houden, wordt soms een bepaalde periode iets meer aandacht aan één pedagogische visie gegeven. Maar de focus op positief opvoeden blijft altijd een rode draad. Myrthe: ‘Dat positief opvoeden – daarbij hoort ook het op ooghoogte praten met kinderen – is iets dat nieuwe medewerkers zich vaak eigen moeten maken. Het is makkelijk om al gauw te vervallen in veel corrigeren en “nee” zeggen. Je moet er feeling mee krijgen hoe je dingen kan omdraaien, waarbij je merkt dat kinderen er heel anders op reageren. Positief opvoeden blijkt vaak een heel inspirerende manier om met kinderen om te gaan.’

Slaapgids

Door vol in te zetten op communicatie met ouders, lukt het bij Kids and Carrots meestal ook om ouders mee te nemen in de visie. ‘Wij lopen met kinderen natuurlijk net zo goed tegen klassieke problemen aan zoals bijten of woedeaanvallen. We merken dat ouders daarmee zitten en het heel fijn vinden als wij ze vertellen over onze manier om ermee om te gaan.’ Oudercontact loopt wel echt als een rode draad door onze dag heen. Onze zelf gemaakte slaapgids is daar een voorbeeld van. Het is een methode van om ouders te informeren, maar ook om te zorgen dat het kind zich prettig voelt bij ons. Omdat er ook een hoop kersverse ouders zijn die bij ons komen en eigenlijk helemaal geen idee hebben.’ Myrthe denkt dat voor pm’ers in het algemeen geldt, dat ze meer kennis naar ouders toe mogen uitdragen. ‘Jezelf serieus nemen, is iets dat bij veel pm’ers nog niet gebeurt. Terwijl ze vaak veel meer over een bepaalde leeftijdsfase weten dan ouders. Dus wie kan beter advies geven dan zij?’

Community

Kids and Carrots organiseert voor de ouders regelmatig ouderavonden: zo is onlangs de op social media redelijk bekende gezins- en kindercoach De Peuter Expert te gast geweest. ‘Door zo’n avond proberen we een beetje een community gevoel bij ouders teweeg te brengen. We zijn meer dan alleen een opvang: we voeden het kind samen op, het opvoeden verbindt ons.’

Bekijk hier de pedagogische visie en website van Kids and Carrots.

Fotografie: Sabine van Nistelrooij Photography

Beroemde pedagogen

In KinderopvangTotaal besteden we met een serie over pedagogische visies aandacht aan beroemde pedagogen. Er zijn inmiddels twee artikelen in deze serie verschenen. Alle zes de pedagogische visies in deze serie zijn:

Steiner is vooral bekend als de grondlegger van de antroposofie en de praktische toepassingen daarvan in zijn pedagogische visie en de Waldorf-onderwijsmethode. Kunst en ritme nemen een centrale positie in bij deze visie.

Deze Poolse kinderarts, pedagoog en schrijver benadrukte het recht van kinderen op zelfexpressie, autonomie en respect. Korczak vond dat kinderen net zoveel rechten hadden als volwassenen en richtte een weeshuis op waarin kinderen hun eigen regels en bestuur kozen.

Binnenkort:

3. Maria Montessori

Montessori was een Italiaanse arts en pedagoog. Ze is grondlegger van het Montessori-onderwijs. Dat legt de nadruk op zelfgestuurd leren en respect voor het individuele kind. Ze geloofde in de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen.

4. Emmi Pikler

Deze Hongaarse kinderarts en pedagoog ontwikkelde een methode gericht op liefdevolle en aandachtige zorg voor baby’s en jonge kinderen. De nadruk bij de Pikler-methode ligt op het individuele tempo van baby’s. De methode moedigt een rustige en veilige omgeving aan waarin baby’s vrij kunnen bewegen en ontdekken.

5. Thomas Gordon

Thomas Gordon was een Amerikaanse psycholoog en onderwijsdeskundige. De Gordon- methode richt zich op gelijkwaardigheid in communicatie. Conflicten worden oplost door luisteren, begrip en samen besluiten nemen. De methode vermijdt straffen en belonen.

6. Loris Malaguzzi

Deze Italiaanse pedagoog is de grondlegger van de Reggio Emilia-benadering. De visie gaat uit van de behoefte van het kind. Het kind is daarbij een actieve, competente leerling die zijn eigen leerpad vormt. Kunst en expressie is hierbij belangrijk.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.